Dag 3 docenten
Edukans Actieplatform
Luweero Secondary School Vandaag zijn we voor de eerste keer op de school ontvangen: de Luweero Secondary School. Dit is een school waar 17...

Dag 3 docenten

Luweero Secondary School

Vandaag zijn we voor de eerste keer op de school ontvangen: de Luweero Secondary School. Dit is een school waar 1700 leerlingen van 12 tot 20 jaar les krijgen (eigenlijk tot 18, maar door de Covid-pandemie hebben de leerlingen twee jaar geen onderwijs genoten). Sommige leerlingen zitten er intern, jongens en meisjes op aparte slaapzalen. De kerk speelt een belangrijke rol in de school. Van ouders wordt een bijdrage verwacht voor o.a. het uniform, de middagmaaltijd en voor drinkwater,  maar voor de ouders die het schoolgeld niet kunnen betalen zijn er stichtingen vanuit de kerk die ervoor zorgen dat de kinderen toch naar school kunnen komen. Op het schoolterrein staan verschillende lesgebouwen, allemaal uitgerust met een krijtbord en houten tafels en stoeltjes.  Er is een groot sportterrein waar leerlingen tijdens de gymles voetballen en touwtjespringen met een koord van gevlochten bananenbladeren. Er is een openluchtkeuken, een eetruimte, een tuin met bananenplanten en een klein tuintje met een geit en drie koeien voor schoolmelk. De overheid heeft bepaald dat er sinds vorig jaar op alle middelbare scholen in Oeganda een nieuw curriculum moet komen: meer aandacht voor de individuele leerling, minder frontaal lesgeven door de docenten. De directeur en de docenten zijn druk bezig om dit te realiseren. Leerlingen zitten steeds meer in groepjes in de klas en docenten doen hun best om alle leerlingen te betrekken bij hun les. Met klassen tussen de 50 en 80 leerlingen is dit geen makkelijke opgave!

- Susanne

Workshop Pedagogical Values

Vandaag geven Ellen, Marga en Mario de workshop pedagogical values aan de Oegandese en Nederlandse collega’s.

In het eerste deel van de workshop vraagt Ellen de aanwezige collega’s waarom zij hebben gekozen om docent te worden. Na enige bedenktijd wordt er in groepjes in gesprek gegaan over de drijfveren van de docenten. In de laatste fase van deze inspirerende opening wordt er open gesproken en komen de mooiste verhalen naar voren, verhalen die verbinden.

Opvolgend in het tweede deel deelt Marga kaartensets uit met 33 values die dan per tweetal gerangschikt moet worden. Het uiteindelijke doel is een top 5 waar beide collega’s de belangrijkste waarden in volgorde zetten. Daarna wordt in groepen van vier overlegd om een top 3 te creëren die dan op een vel papier wordt geschreven.

In het derde deel worden de vellen papier door Mario op de muur gehangen om een overeenkomst te zien. Het bijzondere is natuurlijk dat de ideeën over onderwijs grensoverstijgend zijn. Dit toont dat we allemaal inwoners zijn van ‘een global village’.  Als afsluiting wordt er een conclusie gegeven waarin puntsgewijs een gemene deler helder wordt gemaakt.

Het mooiste is dat je duidelijk ziet dat de vibe die gecreëerd is dankbaar genoemd kan worden, want dat is het om docent te zijn. Wat is er nu een waardevoller compliment dan te horen dat leerlingen zoveel jaren later nog steeds met plezier aan je terug denken, omdat je iets voor ze betekend hebt, het verschil hebt gemaakt of gemotiveerd hebt om het beste uit zichzelf te halen.

- Ellen, Marga en Mario

Media bij bericht (10)

Reacties (6)

• Frits
    1 jaar geleden
    Een prachtige start. Heel veel succes!

• Ilona
    1 jaar geleden
    Mooi beschreven allemaal! Veel succes daar!

• Ilse
    1 jaar geleden
    Mooi om te lezen dat er door verschillende werkvormen zo snel verbinding ontstaat!

• Caroline & Kees
    1 jaar geleden
    Leuk om te lezen dat het een mooie en en waardevolle dag is geweest voor iedereen. Goede docenten zijn zo belangrijk om het vak over te brengen en leerlingen te motiveren. Heel veel succes ook de komende dagen en we kijken uit naar de volgende update.

• Hans en Mieke
    1 jaar geleden
    Wat mooi om te lezen dat de doelen van docenten waar ook ter wereld overeenkomen. En geweldig dat koord van bananenbladeren? Ellen we zijn trots op je en op je twee collega's dat jullie deze workshop hebben gegeven.

• Michel de Goeij
    1 jaar geleden
    Prachtige ervaring dat je aan den lijve zulke waardering mag ondervinden. En al die rugzakken buiten aan de muur ... ?